MENU CLOSE
05.-Noir-sur-blanc-Playtime-CCS-Gallery-Paris-2013.webp

Playtime project 2011 – 2013

PLAYTIME PROJECT

Ozon Gallery, Belgrade, 2012

Multimedia project PLAYTIME by artist Bogdan Pavlović is going to be shown at the O3one gallery from 4th until 9th April 2012.

Minimalist, black and white graphic shows that Pavlović is suggesting are situated on the very edge between the documentary and the artistic. Photographic dissections of events are formally related to Maybridge’s anatomical photo-studies of people in motion while conceptually they are close to Joseph Boyce’s or Yves Klein’s approach, based on constant interactions between the social and the aesthetics.

The topics which the artist was working on are: custodian of one of the most influential galleries of contemporary art– (The Gagosian Gallery) playing with the dog belonging to the British painter Elisabeth Peyton while her exhibition was being put up, a haircut session during which the artist was photographing himself, and an opening of the exhibition by famous Japanese designer Tokujin Yoshioka are all a pretext for the new, visual “reading” of what we consider to be an “everyday life”.

Such a position is supported by altering the art space into a hair salon. The reality, in a funny way which also defines the movie of the same name -PLAYTIME by the French director Jacques Tati, conquers the gallery.

Liberated from the complex of being too serious and the narrative which burdens a great deal of contemporary art, this project by Bogdan Pavlović offers a specific type of intellectual and visual sparkle whereby art as well as reality, are perceived as just one great play.

PLAYTIME PROJECT / NOIR SUR BLANC

Centre Culturel de Serbie, Paris 2013

Le travail de Bogdan Pavlovic, a connu une évolution d’une peinture narrative et colorée vers une peinture plus documentaire, photographique et conceptuelle, basée sur ses actuelles expériences en matière de photographie et de vidéo. Ces recherches sont appuyées par une ouverture et l’utilisation des matériaux nouveaux et des médias nouveaux.  Le support conventionnel de la toile a été remplacé par un matériau non-pictural, du feutre. D’autre part, la photographie ne représente pas uniquement un point de départ pour ses peintures  et ses dessins, mais une vraie démarche indépendante.

Le projet  « Playtime »  parle le mieux de cette approche pluridisciplinaire de l’artiste. Un simple événement,  le jeu entre le gardien de la galerie Gagosian  à Paris et le chien de la célèbre artiste britannique Elisabeth Peyton à donné  suite à une série d’œuvres d’abord photographiques, ensuite de dessins, puis de peintures et de la vidéo.  A partir d’un jeu visuel noir et blanc, avec une forte connotation sociale et symbolique, à la frontière entre document et  création plastique, Bogdan Pavlovic nous propose les œuvres en mouvement où la vie et l’esthétique se confondent.

PLAYTIME 

Galerija Ozon Beograd, 2012

Multimedijalni  projekat PLAYTIME, umetnika Bogdana Pavlovića, biće prikazan beogradskoj publici u Galeriji Ozon od 5-og do 9-og aprila 2012 godine.

Sižei koje umetnik obradjuje : igra čuvara jedne od najuticajnijih galerija savremene umetnosti – (Gagosian Gallery) i psa američke slikarke Elizabet  Pejton prilikom postavke njene izložbe, seansa šišanja pri kjoj sam  umetnik sebe fotografise, otvaranje izlozbe poznatog japanskog dizajnera Tokudzin Jošioke su pretext za novo, vizuelno iščitavanje onoga što podrazumevamo pod terminom « svakodnevni život ».

Minimalne, crno-bele , grafičke predstave koje nam Pavlović predlaže se  situiraju  na samoj granici dokumentarnog  i umetničkog. Fotografske disekcije dogadjaja u formalnom su srodstvu sa Mejbridzovim anatomskim foto-studijama ljudi u pokretu dok su u konceptualnom smislu bliske pristupima Dzozefa Bojsa ili pak Iv Klajna zasnovanim na konstantnoj interakciji socijalnog i umetničkog.

Takva pozicija je  podupreta prenamenom umetničkog prostora galerije  u frizerski salon. Životna stvarnost na jedan duhovit načcin, svojstven i istoimenom filmu PLAYTIME, francuskog režisera Žak Tatija, osvaja galerijski prostor .

Oslobodjen kompleksa  preterane ozbiljnosti  ili  naracije kojima je dobar deo savremene umetnosti opterećen, projekat Bogdana Pavlovića  nudi specifičnu vrstu intelektualne i vizuelne svežine, svežine u kojoj su kako umetnost tako i realnost koju živimo samo jedna velika igra.